Consumenten besteden steeds minder tijd in de keuken, inmiddels is dit in Nederland nog maar een half uurtje. Gemaksproducten, zoals de kant-en-klaar maaltijden en voorbewerkte en verpakte producten zijn dan ook volop te vinden in winkelcentra en supermarkten.
Huishoudens
Vanwege het stijgend aantal eenpersoonshuishoudens verkopen supermarkten meer een-persoons-maaltijden en kant-en-klaarmaaltijden. Deze groep vindt het vaak niet erg leuk om alleen voor zichzelf te koken. Ook zijn er steeds meer tweeverdieners een rol. Deze groep heeft het steeds drukker en wil minder tijd kwijt zijn met koken.
Gezond
Door toenemende aandacht voor gezondheid verkopen retailers steeds meer ‘gezonde’ kant-en-klaar maaltijden, zoals stoommaaltijden met mager vlees en groenten. In de winkels ligt panklaar vlees, dat al is gekruid of gemarineerd en eventueel gepaneerd of voorgegaard. Vlees voor de oven zit in ovenbestendige verpakkingen. Verder zijn er barbecue- en gourmetpakketen (vers of bevroren); alles om de consument van alle (gewenste) gemak te voorzien.
Afhalen
Wie de keuken helemaal niet in wil, kan altijd nog afhalen bij de snackbar, chinees, pizzeria (e.a.) of de maaltijden laten bezorgen. Eén van de online meest bestelde producten is de hamburger (30%), gevolgd door de frikandel (20%). De horeca ondervindt ook een toenemende vraag naar gemak. Hier wordt op ingespeeld met extra service, waarmee bijvoorbeeld fast-casual restaurants zich onderscheiden van fastfood restaurants.
De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in: