Een trend in de vleesconsumptie is de aandacht voor ‘duurzaam’. Door de groeiende wereldbevolking is er meer vraag naar vlees. Dit leidt tot een gedeelde zorg over de natuurlijke grondstoffen.
People. Planet. Profit
Ondernemingen hebben steeds meer aandacht voor het duurzaam produceren van vlees, gebaseerd op principes rond ‘people, planet & profit’. Door efficiënter en intensiever te werken wordt het milieu en de leefomgeving van mensen gespaard tegen dalende kosten.
Marktconcepten
De vleesconsumptie kun je verdelen in regulier vlees, biologisch vlees en daartussen een segment met specifieke marktconcepten met extra aandacht voor milieu en dierenwelzijn, zoals de producten met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.
Zo’n 40% van de consumenten zegt duurzame producten belangrijk te vinden. Veel mensen vinden echter het zoeken te veel tijd kosten of ze zien geen verschillen. Een hogere prijs vormt vaak een drempel. Circa 17% van de Nederlanders zegt duurzaam te eten, maar een kwart (helemaal) niet.
Dierenwelzijn
Vleesproducenten houden rekening met dierenwelzijn. Producten worden ‘diervriendelijker’ genoemd als er tijdens duidelijk meer aandacht aan is besteed, met meer leefruimte, meer daglicht, groepshuisvesting en/of afleidingsmaterialen.
De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in: