Keurmerken zijn op steeds meer producten in de supermarkt te vinden. Vlees en vleeswaren staan in 2023 in de Top 3 van productgroepen met het hoogste keurmerk aandeel in de supermarkt. Vis staat op nummer 1 met 80,2% keurmerkaandeel (ASC en MSC). Eieren staan op de tweede plaats met 79,0%. Vlees(waren) komen nieuw binnen op de derde plek met 60,0% van de omzet die vanuit producten met een duurzamer keurmerk komt.
De positieve ontwikkeling komt vooral doordat veel kipproducten, zowel vlees als vleeswaren, nu worden geproduceerd onder het Beter Leven-keurmerk* met 1 ster.
Groei biologisch
Opvallend is ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien. Binnen vers groeit biologisch met bijna 16%. De grootste groei zichtbaar voor groente en fruit, maar ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten dubbele groeicijfers zien.
25% heeft duurzamere keurmerken
De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding en dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3%.
*Het Beter Leven keurmerk vind je op veel vleesproducten. Het maakt inzichtelijk hoe goed er voor het dier achter je product is gezorgd.
Lees ook: Consument kiest voor keurmerk in 2022