Het aandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in supermarkten houdt stand in het eerste half jaar van 2022. De totale foodomzet groeide in de eerste helft van 2022 met 0,3% terwijl de omzet in duurzamere producten groeide met 0,9%. Ondanks de sterke inflatie, zet de verduurzaming van de voedselverkopen dus door. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail (martkonderzoeker IRi) over de eerste helft van 2022.
Als we kijken naar de verschillende keurmerken afzonderlijk groeit vooral het Beter Leven* keurmerk (+ 2,8%), maar ook biologisch wint aandeel binnen de totale foodomzet.
In buurland Duitsland daalt de vraag naar biologisch juist, door stijgende prijzen en prijsbewustheid bij de consument. Nederland bleef tot nu toe dit jaar tocht duurzaam voedsel kopen, ondanks de inflatie.
*Het Beter Leven keurmerk vind je op veel vleesproducten. Het maakt inzichtelijk hoe goed er voor het dier achter je product is gezorgd.
Figuur 1: Ontwikkeling van het omzetaandeel van duurzamere keurmerken binnen de totale omzet van de gemeten categorieën binnen Supermarkten (inclusief online, exclusief Aldi/Lidl)