Het is effectiever om kinderen te vertellen dat ze producten moeten eten, omdat die voedzaam zijn, dan dingen te verbieden omdat ze dik zouden maken. Onderzoek (Cornell University) toont aan dat positieve boodschappen beter werken dan negatieve als het om voedselvoorlichting gaat.
De onderzoekers analyseerden 43 eerdere onderzoeken naar positieve en negatieve boodschappen over voeding. Ze ontdekten dat negatieve boodschappen het beste werkten bij experts die erg betrokken zijn voeding, zoals huisartsen en dietisten.
Bij mensen die minder over voeding weten, werken positieve boodschappen juist beter. Zij willen liever horen wat ze dan wel zouden moeten eten en waarom iets goed voor ze is dan wat ze beter kunnen laten staan.
De onderzoekers raden aan om campagnes die bedoeld zijn om eetgewoontes te beïnvloeden dus vooral positief te formuleren: focus op de positieve gevolgen van gezond gedrag in plaats van op de negatieve consequenties van ongezond eten. Zo heeft de boodschap waarschijnlijk meer effect op consumenten.
Vlees.nl
Wij van Vlees.nl zijn van nature positief ingesteld, zo ook over de productgroep vlees en de hoge voedingswaarde daarvan.