Steeds meer consumenten vinden dat ze met hun duurzame aankopen ook echt verschil kunnen maken. Voor ruim 4 van de 10 consumenten spelen dit een rol bij de aanschaf van producten of diensten.
Voor het eerst denkt meer dan 30% dat het met zijn aankopen aanbieders kan bewegen duurzamer te werken. Na een jarenlange stijging neemt de scepsis ten aanzien van communicatie over duurzaamheid dit jaar af.
Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2015 (GfK & B-open) naar de houding van de NL consument rond duurzaamheid en het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
De consument ervaart dat zijn bijdrage er meer toe doet. Eén op de drie consumenten denkt met de aanschaf van duurzame producten bedrijven te kunnen beïnvloeden. De gedachte dat het geen zin heeft om duurzame producten te kopen, omdat het toch niet bijdraagt aan een betere wereld, leeft bij slechts 18%. In 2014 was dat nog 22%.
Tussen 2008 en 2014 liep het aandeel consumenten dat claims over duurzaamheid of MVO wantrouwt op van 30% naar 48%. Dit jaar is dat weer gedaald naar 42%. Deze tendens zou zijn terug te zien in het belang van duurzame of maatschappelijk verantwoorde aspecten bij de aanschaf van producten en diensten.
Net als vorig jaar geeft 42% van de Nederlanders aan dit belangrijk te vinden. De voorgaande jaren schommelde dit rond de 30%.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema duurzame veehouderij of in duurzame vleessector.