In heel Europa moeten full service supermarkten steeds meer de competitie aan: enerzijds is dat met (nieuwe) prijsvechters, aan de bovenkant van de markt is dat met nichespelers. Marktdeskundigen stellen dat de traditionele grotere (full service) supermarkten daardoor zelfs in de verdrukking zouden komen.
De full-service supers hebben volgens de kenners ruimte aan zowel de boven- als onderkant van de markt weggegeven. De kwaliteitswinkels wisten discounters jarenlang het hoofd te bieden door veel te investeren in marketing, hogere verkopen en kostenbesparingen en uiteindelijk weer te investeren in marketing. Door de economische situatie van afgelopen jaren kwamen (nieuwe) discounters op.
De grotere supermarktketens zouden daarom een antwoord moeten vinden op de professionalisering van de discounters. Dat kan enerzijds zijn in het prijsbeleid, maar ook in het verhogen van de service en de kwaliteit: ‘Zet mensen met verstand van vlees in de winkels en maak een paar slagen bij vers en kant-en-klaar.’ zo meent een deskundige.
Bron: Financieele Dagblad
Reactie Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema ‘trends in vlees‘.