Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar weer meer kant-en-klare maaltijden verkocht. Steeds vaker wordt in de winkel ‘live’ gekookt om de ‘ultravers’-uitstraling verder te versterken.
Ultravers zijn maaltijden die zo dicht mogelijk bij ‘thuis gekookt’ komen, met een houdbaarheid tot 7 dagen en een focus op de originele ingrediënten. Waar de markt voor verse kant-en-klare maaltijden met 4,1% al aanzienlijk harder groeit dan de totale supermarktomzet, groeide de omzet van ultravers met 20%.
Supermarkten hebben echter het rijk niet alleen op het gebied van verse maaltijden. Verschillende partijen uit de horeca- en cateringsector leveren dagelijks verse maaltijden bij mensen thuis, terwijl slagerijen zich in toenemende mate ontwikkelen tot traiteurs.
Ook een bedrijf als Shell is actief in deze markt. Bij drie tankstations verkoopt het bedrijf bij wijze van proef luxe, verse maaltijden. Het olieconcern doet daarmee een nieuwe poging om een rol als buurtwinkel op zich nemen.