Supermarktketens zetten dit jaar tenminste twee consumentenacties in tegen voedselverspilling. De Nederlandse reailers gaan volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) meer uitleg geven over houdbaarheidsdata en in hun consumentenmagazine bewaartips verstrekken en recepten voor het koken met kliekjes.
CBL maakt deel uit van de Alliantie Verduurzaming Voedsel die de verspilling onder consumenten wil helpen verminderen. Uit onderzoek (WUR) zou blijken, dat de consument per jaar vijftig kilo voedsel weggooit.
Supermarkten spannen zich volgens de brancheorganisatie al langer in om hun (eigen) derving van voedsel zo laag mogelijk te houden. Dat gebeurt door een scherper inkoopbeleid, de verkoop van kleinere porties en samenwerking met voedselbanken.
Reactie Vlees.nl
Vlees.nl is het verspillen van voedsel ook een doorn in het oog, maar wijst erop, dat dit bij vlees nog meevalt. Daar gaat dé consument relatief zorgvuldig mee om, en terecht.