De online verkoop van voeding en andere consumentenartikelen door supermarkten kan in Frankrijk in 2016 zijn verdubbeld tot € 10,6 miljard. Volgens onderzoeksbureau IGD is in Duitsland een groei van € 1,1 naar € 2,5 miljard mogelijk.
Na koploper Engeland zijn Frankrijk en Duitsland het 2e en 3e land in Europa qua online-omzet voor supermarkten. De omzet in Engeland wordt inmiddels geraamd op € 13,7 miljard. Nederland neemt op de ranglijst de 4e plaats in met in 2016 een geschatte waarde van € 1,6 miljard.
In Frankrijk neemt de toepassing van het concept ‘click and collect’ sterk toe. Ook het aantal ophaalpunten, waar consumenten de bestelde boodschappen kunnen oppikken, groeit sterk. In Duitsland signaleert IGD veel activiteiten bij Rewe en Edeka om de online-verkopen van de grond te krijgen.
In Nederland verwachten analisten groei vanwege de inspanningen van de marktleiders. Daarnaast zijn er ontwikkelingen bij onder meer Coop, Jumbo en Hoogvliet.