Nederlands vlees heeft een prima imago. En het belang van vlees blijft voor de consument onverminderd erg groot. Verder is er steeds meer aandacht voro kwaliteit vinden jongeren herkomst en dierenwelzijn belangrijk vinden.
Deze inzichten in de consumentenperceptie en het aankoopproces van vlees komen naar voren in de jongste editie van de Vion Consumer Monitor. Uit het onderzoek (GfK) onder zo’n 2.500 huishoudens blijken vooral jongeren meer belang te zijn gaan hechten aan de rol van vlees bij de warme maaltijd.
Jongeren
Bijna tweederde van de jongeren vindt vlees een onmisbaar onderdeel van hun voeding. Verder zien ze vlees als gezond en is het voor velen het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd.
Ook als er een keer geen traditionele warme maaltijd met vlees wordt gegeten, zijn de genoemde alternatieven vaak toch op een of andere manier verrijkt met vlees. Zo zijn maaltijdsalades, kant-en-klare maaltijden, pizza’s en pasta’s vaak voorzien van vlees.
Kwantiteit
Voor zes op de tien consumenten mag goed vlees best iets meer kosten.
Daarnaast is er steeds meer waarderen voor concepten, die in hun ogen staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk.
Er is een stijgende bereidheid om een meerprijs voor dit soort vlees te betalen, vooral bij jongeren. Dierenwelzijn, klimaateffecten en ketentransparantie zijn zaken waar de jongere consumenten kritisch naar kijken en goed over willen worden geïnformeerd.
Consumenten lijken steeds meer open te staan voor het verhaal achter het vlees en te begrijpen dat investeringen in bijvoorbeeld extra dierenwelzijn, een prijskaartje hebben.
Kwaliteit
Bijna tweederde van de consumenten (62%) ervaart Nederlands vlees als uitstekend. Dit vertaalt zich in een groeiende voorkeur voor Nederlands vlees en een bereidheid er iets meer voor te willen betalen.
Vlees.nl
Lees ook onze rubriek trend in vlees.