Nederlanders geven de levensmiddelenindustrie gemiddeld een 6,8 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de eerste Waarderingsmeter Levensmiddelenindustrie: een onderzoek naar de waardering en het vertrouwen in de levensmiddelenindustrie.
Consumenten zijn positief over de kwaliteit van het voedsel in Nederland en zijn best tevreden met de inzet van de bedrijfstak op het gebied van voedselveiligheid en de voedingswaarde op de verpakking.
Consumenten maken zich wel zorgen over toevoegingen in producten. Andere thema’s waarop ondernemingen verdere verbeterslagen zouden moeten maken zijn milieu en dierenwelzijn.
Hoewel 44% van de (ruim 1000) ondervraagde consumenten veel vertrouwen zegt te hebben in de levensmiddelenindustrie, geeft 55% aan dat ze vinden dat voedsel te veel gemanipuleerd wordt. Slechts 23% van de respondenten vindt dat bedrijven eerlijk zijn over de ingrediënten.
Uit de Waarderingsmeter blijkt dat producenten volgens de consumenten verantwoordelijk zijn voor de voedselveiligheid, voor het aanbod van gezonde voeding en duurzame producten.
Liefst 80% van de consumenten vindt zichzelf verantwoordelijk voor de eigen gezondheid en 70% vindt dat consumenten er zelf veel aan kunnen doen om ervoor te zorgen dat het voedsel dat ze eten veilig is.
Consumenten twijfelen aan het bedrijfsleven als het gaat om gezondheid en om duurzaamheid. Zo vindt slechts 25% dat bedrijven er alles aan doet om producten zo gezond mogelijk te maken. Minder dan een-derde vindt dat de industrie zich voldoende inzet om duurzame producten te produceren.
Het online onderzoek (Motivaction) is uitgevoerd onder ruim 1000 Nederlanders van 18 tot en met 75 jaar in opdracht van de Federatie voor de Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de FNLI.