Er bestaat een grote afstand bestaat tussen levensmiddelenindustrie en de samenleving. Het bedrijfsleven moet met de consument én burger in gesprek om vertrouwen te versterken. Dat meldt het rapport ‘Spreek Smakelijk’ (bureau Roland Berger) van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
De Nederlandse levensmiddelenindustrie heeft te maken met vragen en eisen van consumenten over prijs, smaak, productsamenstelling of gemak. Tegelijkertijd zijn consumenten ook burgers met vragen over gezondheid, dierenwelzijn of eerlijke handel. De bedrijfstak heeft volgens het rapport nog geen goed antwoord op voedselincidenten en verspreiding van wantrouwen via de nieuwe media.
De sector wordt geadviseerd de dialoog aan te gaan en gesprekken over voedsel te initiëren, meer transparantie te bieden, meer verhalen en informatie delen en zo meer begrip proberen te kweken. Dat betekent niet alleen vertellen over het ‘wat’ en ‘hoe’ van de productie, maar ook ingaan op het ‘waarom’. Tenslotte zou de industrie opener moeten staan voor feedback uit de samenleving en duidelijk maken waar geïnteresseerden terecht kunnen voor dialoog, reacties of samenwerking
Zie voor meer informatie het rapport Spreek Smakelijk – Een open gesprek over voedsel op de site van de FNLI.