Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen in vlees
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid

      Voedingswaarde

      • Eiwit
      • Mineralen
      • Vetten
      • Vitamines
      Lees meer over voedingswaarde
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Kalveren
      • Runderen
      • Schapen en geiten
      • Varkens
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid

      Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer
    • Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
  • Actueel
    • Interviews
    • Nieuws
    • Blogs
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

‘Lekker’ voor middelbare scholieren het allerbelangrijkst

24-04-2018

Tieners anno 2018 vinden ‘lekker’ het belangrijkste wanneer ze zelf eten kopen. Dat blijkt uit een een groot verkennend onderzoek van Het FoodService Instituut Nederland (FSIN), waarbij 1.000 middelbare scholieren naar hun koop- en consumptiegedrag werd gevraagd. Na ‘lekker’ met volgen, ‘goedkoop’, ‘gemak’ en ‘gezond’. Duurzame productie, een product dat past bij wie je bent en een bijzonder verhaal scoren minder hoog.

Middelbare scholieren eten nog steeds redelijk traditioneel hun maaltijden. Met name het avondeten wordt vrijwel nooit overgeslagen. Hoe ouder de scholieren worden, hoe meer het ontbijt wel eens in het gedrang komt. Vaak is tijdsgebrek één van de oorzaken. Er is een verschil qua opleidingsniveau. Van de VWO-leerlingen die werden ondervraagd ontbijt 76,7% dagelijks, versus 63,9% van de VMBO-leerlingen en 61,9% van de Havo-leerlingen

Lunch
De meeste tieners nemen van thuis een boterhampakket mee voor de lunch. Ter aanvulling – of vervanging van deze lunch kopen ze echter ook regelmatig wat elders. Maar liefst 57,4% van de middelbare scholieren koopt een of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. En 46,2% van de middelbare scholieren koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt.

Bewuste keuzes
Ondanks het beperkte budget maken scholieren vooral bij drank bewuste keuzes. Van de meisjes koopt 16,6% een aantal malen per week water. Jongens kiezen soms ook voor water kiezen, maar het gaat vaker om een sportdrank en 27,3% van hen koopt één of meerdere keren per week fris met prik. Verder geeft 30% van de jongens van de middelbare school aan één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, en 25,4% snoep en 20,6% zoute snacks. Van de ondervraagde meisjes koopt 14,2% minstens 1 keer in de week zoute snacks, 13,4% warme snacks en 12,3% fruit.

Gezond door de week, ongezond in het weekend
De keuze voor gezonde of ongezonde producten laten de scholieren sterk afhangen van het moment in de week. Zo geven ze aan gezonde tussendoortjes in het weekend veel minder belangrijk te vinden dan door de week.

Bron: FSIN

Reactie Vlees.nl
Vlees bevat veel goede bouwstoffen; algemene voedingsadviezen lees in je onze rubriek ‘voedingswaarde‘ waaronder een specifieke pagina over ‘vlees en jongeren‘.

 

Terug naar overzicht

De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in:

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}