De supermarkten hebben in 2013 op de zondagen een kwart meer omgezet dan het voorgaande jaar. In 2013 hebben de supermarkten voor 900 miljoen euro omgezet; dat is 2,7% van het totaal.
Volgens bureau GfK doen vooral jongeren vaker boodschappen op zondag en geven ze op deze dag inmiddels 6% van hun supermarktbestedingen uit. Onder 65-plussers is dit veel lager: 1,2%.
In het hele land groeit de verkoop op zondag, maar er zijn grote regionale verschillen. In de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is dit met ruim 5% het hoogst, in het noorden van het land is dit met 1% het laagst.
Consumenten kopen op zondag relatief vaak kant-en-klaar maaltijden en kruidenierswaren. Door de toenemende mogelijkheid om ook op deze dag de boodschappen in huis te kunnen halen, doen consumenten dat steeds minder op doordeweekse dagen na zes uur.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie over consumententrends lees je in ons dossier trends in vlees.