Veel media lijken gek op lokale en ambachtelijke voeding, maar de trends wijzen precies de andere kant op: snel en makkelijk, fastfood voor thuis. Volgens trenddeskundige Van Doorn van The Food Agency gaat dat dus niet alleen om het bezoek aan een van de fastfoodketens en de snackbars, maar vooral om de vraag naar de kant-en-klare maaltijden in de supermarkten, sandwiches bij de tanktations en de makkelijke mixen waar je alleen nog maar een paar boontjes en wat gehakt bij doet.
Critici van deze ontwikkeling stellen, dat consumenten niets meer van eten weten en dat men dus ook niet weet wat met eet. Zo zou de smaakbeleving er op achteruit zijn gegaan en zou onze gezondheid op het spel staan. Uit die hoek komt het geluid, dat allemaal wel wat verser, natuurlijker, lokaler en zelfgemaakt mag.
Van Doorn ziet dat nog niet direct gebeuren, omdat de meeste consumenten zich de verworvenheden van fastfood niet meer zullen willen laten afnemen.
Van Doorn denkt dan ook dat schaalgrootte in de voedselmarkt verder gaat toenemen. Met nieuwe technieken wordt koken alleen maar simpeler. Er komen alternatieven voor de magnetron, tijdbesparende apps en een uitbreiding van de service aan huis. Er worden meer ‘ready to eat’ voedingsmiddelen aangeboden.
Culinair eten en lekker koken is meer en meer een hobby voor een beperkte groep.
Zolang er keuze is in overvloed maken de meeste consumenten zich amper druk om hun eten, ze meent Van Doorn.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie leest u in ons themadossier trends in vlees.