Aanbieders (bijvoorbeeld van vlees) moeten meer risico’s durven nemen en onderscheidend zijn wil de supermarktomzet groeien. Dat stellen de topmannen van de grotere supermarktketens voor het komende jaar 2016.
Albert Heijn zegt aansluiting te zoeken bij partijen die transparant en innovatief zijn, die voor de beste kwaliteit gaan tegen een goede prijs en toch kritisch zijn op de kosten.
Jumbo spreekt over ‘verbindingen’ tussen formule en leverancier om ‘de keten op een hoger niveau te brengen’.
Plus zegt te verwachten dat leveranciers vechtlust tonen, risico’s durven nemen en het verschil helpen maken op de winkelvloer.
Sligro wil niet meer alleen op de P van prijs gaan zitten, ‘anders wordt het een kaal landschap.’
De topmannen van de Nederlandse foodretail doen hun uitspraken in het magazine De Top, dat vakblad Distrifood samen met Foodmagazine uitbrengt.
Ook toonaangevende retail analisten zien 2016 als jaar van de waarheid waarin toegevoegde waarde en niet de prijsconcurrentie bepalen of een supermarkt tot de winnaars of de verliezers moet worden gerekend.
Eén van de analisten ziet 2015 als scharnier-jaar, waarin de economie aantrekt, AH weer groeit, Jumbo zijn overnames heeft verwerkt, het gros van de markt een webshop heeft en Lidl zich moet bezinnen op nieuwe groeipaden. Concurreren aan de onderkant van de markt is in 2016 geen route naar succes, it’s all about added value.’
Vlees.nl
Vlees.nl is gek op trends en heeft deze geïnventariseerd in de rubriek ‘Vlees en Trends’ en bijvoorbeeld ook in de rubriek ‘Marktconcepten’.