Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen in vlees
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid

      Voedingswaarde

      • Eiwit
      • Mineralen
      • Vetten
      • Vitamines
      Lees meer over voedingswaarde
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Kalveren
      • Runderen
      • Schapen en geiten
      • Varkens
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid

      Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer
    • Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
  • Actueel
    • Interviews
    • Nieuws
    • Blogs
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

We eten weer vaker buiten de deur

09-01-2017

We eten weer vaker buiten de deur. In 2016 groeide dat met 4,5% tegenover 2015. Zo blijkt uit onderzoek voor het FSIN.
In de leeftijdsgroep van 18-36 jaar eet bijna 30% minstens één keer per week buiten de deur. Zij geven daar gemiddeld een kleine € 20 aan uit.
De leeftijdsgroep van 37-50 zit op de € 33 per etentje; die van 51-70 net boven de €30 en de generatie boven de 71 zit net onder de € 30.

Wat, hoe en waar?
Volgens de opdrachtgever van het onderzoek, het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), blijkt dat jongeren niet in kanalen denken. ‘Jongeren doen minder weekboodschappen maar beslissen vaker op het laatst wat, hoe en waar ze willen eten. Zij kopen en eten overal, net zo goed in de supermarkt als in het hippe restaurant of tussenvormen daarvan”, stelt FSIN-directeur Grievink. Zo groei ook het ontbijten buiten de deur: 14% van de mannen doet dat minimaal een keer per week en van de millennials (18-356 jaar) ontbijt 20% minstens een keer per week buiten de deur.

De crisis voorbij
Het avondeten buiten de deur is terug op niveau van 2006, van voor de crisis. Toen at 18% van de Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur. Dat percentage zakte in de crisis naar 13% (in 2009) en is nu terug op 18%. Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: +4,5% in 2016. Van de totale omzet van voedings- en genotmiddelen (€ 57 miljard) is 36,4% buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat 34,4%.

Gemak & Beleving
Wat betreft de koopmotieven groeien bij jongeren en hun ouders de uitersten groeien: ‘gemak’ wint terrein, maar ook ‘beleving’.
FSIN voorspelt dat de markt voor ‘gemak’ tot aan 2025 groeit naar € 19,9 miljard (nu € 13,5). De markt voor ‘beleving’ groeit naar € 20,4 miljard (nu € 15,3). Dat ‘gemak’ zo groeit, wordt bevestigd door toename (18,8%) in het thuisbezorgen van boodschappen en 11,2% groei in het thuisbezorgen door horeca.

Boodschappen doen
Het routinematig eten en boodschappen doen neemt dus wat af. Die markt is weliswaar groot (€ 28,1 miljard), maar krimpt licht en verliest terrein aan online.
De millennials zijn de grootste vernieuwers in de foodtrends, maar ook grillig. Zij maken zich het meest zorgen om de gezondheid, maar maken daarin vaak niet de meest bewuste keuzes.

Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie leest u in ons thema Trends & Concepten.

Terug naar overzicht

De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in:

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}