We eten weer vaker buiten de deur. In 2016 groeide dat met 4,5% tegenover 2015. Zo blijkt uit onderzoek voor het FSIN.
In de leeftijdsgroep van 18-36 jaar eet bijna 30% minstens één keer per week buiten de deur. Zij geven daar gemiddeld een kleine € 20 aan uit.
De leeftijdsgroep van 37-50 zit op de € 33 per etentje; die van 51-70 net boven de €30 en de generatie boven de 71 zit net onder de € 30.
Wat, hoe en waar?
Volgens de opdrachtgever van het onderzoek, het Foodservice Instituut Nederland (FSIN), blijkt dat jongeren niet in kanalen denken. ‘Jongeren doen minder weekboodschappen maar beslissen vaker op het laatst wat, hoe en waar ze willen eten. Zij kopen en eten overal, net zo goed in de supermarkt als in het hippe restaurant of tussenvormen daarvan”, stelt FSIN-directeur Grievink. Zo groei ook het ontbijten buiten de deur: 14% van de mannen doet dat minimaal een keer per week en van de millennials (18-356 jaar) ontbijt 20% minstens een keer per week buiten de deur.
De crisis voorbij
Het avondeten buiten de deur is terug op niveau van 2006, van voor de crisis. Toen at 18% van de Nederlanders minimaal één keer per week buiten de deur. Dat percentage zakte in de crisis naar 13% (in 2009) en is nu terug op 18%. Buitenshuis eten en drinken is een groeimarkt: +4,5% in 2016. Van de totale omzet van voedings- en genotmiddelen (€ 57 miljard) is 36,4% buitenshuis genuttigd. In 2013 was dat 34,4%.
Gemak & Beleving
Wat betreft de koopmotieven groeien bij jongeren en hun ouders de uitersten groeien: ‘gemak’ wint terrein, maar ook ‘beleving’.
FSIN voorspelt dat de markt voor ‘gemak’ tot aan 2025 groeit naar € 19,9 miljard (nu € 13,5). De markt voor ‘beleving’ groeit naar € 20,4 miljard (nu € 15,3). Dat ‘gemak’ zo groeit, wordt bevestigd door toename (18,8%) in het thuisbezorgen van boodschappen en 11,2% groei in het thuisbezorgen door horeca.
Boodschappen doen
Het routinematig eten en boodschappen doen neemt dus wat af. Die markt is weliswaar groot (€ 28,1 miljard), maar krimpt licht en verliest terrein aan online.
De millennials zijn de grootste vernieuwers in de foodtrends, maar ook grillig. Zij maken zich het meest zorgen om de gezondheid, maar maken daarin vaak niet de meest bewuste keuzes.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie leest u in ons thema Trends & Concepten.