Van de discodel tot de kebabsoufflé: regelmatig krijgen snackbarbezoekers innovaties voorgeschoteld, zoals de feestelijk gepresenteerde krokodel: een kroket met frikandellenragout. Nieuwe snackproducten zoals de ‘krokodel’ krijgen veel aandacht, maar of het blijvers zijn is een tweede, zegt snackexpert (en blogger op Vlees.nl) Ubel Zuiderveld.
‘Het begon als grap, maar toen het bekend werd ging het hard en werd ik gebeld door journalisten, geïnteresseerden, iedereen”, zegt Guillaume de Beer, chef-kok bij het Amsterdamse restaurant BREDA en bedenker van de krokodel.
Vaak houden nieuwe snacks als de krokodel het niet lang vol. “De consument is conservatief. Elk jaar worden tientallen nieuwe snacks geïntroduceerd die je na een paar jaar niet meer ziet”, zegt horecajournalist Ubel Zuiderveld: ‘Ik herinner me zwarte fritessaus op de Zwarte Cross en frikandelpepernoten rond Sinterklaas. Het zijn vaak gimmicks.”
Mislukkingen
Zuiderveld legde de Nederlandse snackcultuur vast in Het Nationale Snack Handboek. “Redelijke successen zijn de souflesse (een luxe kaassouflé met kartelrand, red.) en kipsnacks als de kipcorn. De laatste echt geslaagde introductie van daarvoor stamt uit 1984: de Mexicano.” Mislukkingen zijn er veel meer. Zuiderveld: “Groentesnacks bijvoorbeeld: broccoli of bloemkool in een krokant jasje. Heel lekker, maar het kwam nooit van de grond. Ook van wraps verwachtte ik ooit veel.”
Kebabsoufflé
Iemand met populaire snackinnovaties achter zijn naam is Smullers-marketeer Quentin van der Pan. Voor de stationsketen bedenkt hij de maandsnacks. Momenteel is dat de ‘kebabsoufflé’: een combinatie van een kaassouflé en döner. ‘Die ontstond na een weekend waarin ik drie kapsalons had gegeten. De maandag erop zei ik tegen een collega en een leverancier: kunnen we niet iets met kebab? Toen viel het woord kebabsoufflé. We keken elkaar aan en wisten meteen: dit is het. Binnen een paar weken was het er.’
Zo snel gaat het niet altijd. Zo kostte de ontwikkeling van de babipangangkroket inclusief tussenpozen twee jaar. Af en toe slaat een product dood, zoals de Booster: een frikandel met Red Bull erin. “Die vond ik zelf ook niet lekker. Hij werd alleen door hardcore energiedrankfans gewaardeerd”, vertelt Van der Pan.
Nieuwe frikandel
Een mogelijke verklaring voor het experimenteren met snacks is dat de traditionele kroket en frikandel over hun hoogtepunt zijn. “Die groeien niet meer”, zegt Zuiderveld. “De sector is zoekende. Het is wachten op een ‘nieuwe frikandel’: een snack die breed populair kan worden.”Bedenker De Beer denkt dat zijn krokodel wél groot kan worden. “Het is een goed idee om de twee populairste snacks te combineren. Kun je niet kiezen; ga dan voor de krokodel.” Het hoeft dus geen eendagsvlieg te zijn.’De snackkenners hebben zelf onder meer kroketten en frikandellen als persoonlijke favorieten. “Maar dan wel een kroket met blokjesvlees”, zegt Zuiderveld. ‘Niet met draadjesvlees.’
Bron: www.nu.nl