Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen in vlees
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid

      Voedingswaarde

      • Eiwit
      • Mineralen
      • Vetten
      • Vitamines
      Lees meer over voedingswaarde
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Kalveren
      • Runderen
      • Schapen en geiten
      • Varkens
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid

      Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer
    • Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
  • Actueel
    • Interviews
    • Nieuws
    • Blogs
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

Verovert de krokodel de snackmarkt ?

11-01-2017

Van de discodel tot de kebabsoufflé: regelmatig krijgen snackbarbezoekers innovaties voorgeschoteld, zoals de feestelijk gepresenteerde krokodel: een kroket met frikandellenragout. Nieuwe snackproducten zoals de ‘krokodel’ krijgen veel aandacht, maar of het blijvers zijn is een tweede, zegt snackexpert (en blogger op Vlees.nl) Ubel Zuiderveld.

‘Het begon als grap, maar toen het bekend werd ging het hard en werd ik gebeld door journalisten, geïnteresseerden, iedereen”, zegt Guillaume de Beer, chef-kok bij het Amsterdamse restaurant BREDA en bedenker van de krokodel.

Vaak houden nieuwe snacks als de krokodel het niet lang vol. “De consument is conservatief. Elk jaar worden tientallen nieuwe snacks geïntroduceerd die je na een paar jaar niet meer ziet”, zegt horecajournalist Ubel Zuiderveld: ‘Ik herinner me zwarte fritessaus op de Zwarte Cross en frikandelpepernoten rond Sinterklaas. Het zijn vaak gimmicks.”

Mislukkingen
Zuiderveld legde de Nederlandse snackcultuur vast in Het Nationale Snack Handboek. “Redelijke successen zijn de souflesse (een luxe kaassouflé met kartelrand, red.) en kipsnacks als de kipcorn. De laatste echt geslaagde introductie van daarvoor stamt uit 1984: de Mexicano.” Mislukkingen zijn er veel meer. Zuiderveld: “Groentesnacks bijvoorbeeld: broccoli of bloemkool in een krokant jasje. Heel lekker, maar het kwam nooit van de grond. Ook van wraps verwachtte ik ooit veel.”

Kebabsoufflé
Iemand met populaire snackinnovaties achter zijn naam is Smullers-marketeer Quentin van der Pan. Voor de stationsketen bedenkt hij de maandsnacks. Momenteel is dat de ‘kebabsoufflé’: een combinatie van een kaassouflé en döner. ‘Die ontstond na een weekend waarin ik drie kapsalons had gegeten. De maandag erop zei ik tegen een collega en een leverancier: kunnen we niet iets met kebab? Toen viel het woord kebabsoufflé. We keken elkaar aan en wisten meteen: dit is het. Binnen een paar weken was het er.’
Zo snel gaat het niet altijd. Zo kostte de ontwikkeling van de babipangangkroket inclusief tussenpozen twee jaar. Af en toe slaat een product dood, zoals de Booster: een frikandel met Red Bull erin. “Die vond ik zelf ook niet lekker. Hij werd alleen door hardcore energiedrankfans gewaardeerd”, vertelt Van der Pan.

Nieuwe frikandel
Een mogelijke verklaring voor het experimenteren met snacks is dat de traditionele kroket en frikandel over hun hoogtepunt zijn. “Die groeien niet meer”, zegt Zuiderveld. “De sector is zoekende. Het is wachten op een ‘nieuwe frikandel’: een snack die breed populair kan worden.”Bedenker De Beer denkt dat zijn krokodel wél groot kan worden. “Het is een goed idee om de twee populairste snacks te combineren. Kun je niet kiezen; ga dan voor de krokodel.” Het hoeft dus geen eendagsvlieg te zijn.’De snackkenners hebben zelf onder meer kroketten en frikandellen als persoonlijke favorieten. “Maar dan wel een kroket met blokjesvlees”, zegt Zuiderveld. ‘Niet met draadjesvlees.’

Bron: www.nu.nl

 

Terug naar overzicht

De lekkerste recepten, winacties en meer ontvangen?
Schrijf je direct in:

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}