De initiatiefnemers van het varkensvleesmerk Hamletz, de familie Ten Have uit het Groningse Beerta, zijn verkozen tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2019. Zij zijn erin geslaagd een integraal duurzaam varkensvleesmerk te ontwikkelen én goed in de markt te zetten.
De jury ziet Hamletz als een voorbeeld voor de varkenshouderij, met de ondernemers zelf als krachtige boegbeelden. Tien jaar werkte de familie Ten Have aan een consumentenmerk in varkensvlees, dat sinds 2018 in de schappen ligt. Het vlees is onderscheidend in smaak en de productie ervan past in de filosofie van circulaire landbouw.
Ambitie en lef
De jury is verder onder de indruk van passie, ambitie, lef en vasthoudendheid van Annechien, Menno, Detmer en Lizeth ten Have. De route naar Hamletz is een ontdekkingsreis. Annechien gebruikt haar ruime netwerk, eerder opgedaan in bestuurlijke functies. Bovendien is zij – net als de andere genomineerden – heel sterk gericht op de afnemers, de consument’, zei juryvoorzitter Marc Calon (en voorzitter LTO) Nederland.
Grote potentie
De familie Ten Have ontwikkelde een welzijnsvriendelijk stalsysteem met een status van twee sterren volgens het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming. Op zoek naar smaak zochten zij een ander type varken. Zo is het Hamletz-varken een eigen kruising.
Een belangrijk element in het voer is het gewas lupine: een goede smaakversterker. Dit wordt voor een belangrijk deel in Groningen op het eigen bedrijf geteeld. De jury ziet voor Hamletz al met al veel potentie in de markt, waar steeds vaker vraag is naar varkensvlees met een goed verhaal.
De verkiezing Agrarisch Ondernemer van het Jaar is een initiatief van het vakblad Boerderij, samen met een aantal partners. Aan de verkiezing is een welverdiende cheque gekoppelde ter waarde van € 12.500.
Vlees.nl
Vlees feliciteert de familie Ten Have.
Algemene achtergrond informatie leest u in ons thema concepten en trends.