De boodschappenkar vol vlees, melk, eieren, groente, fruit, koffie, hagelslag, wc-rollen en frisdrank: een voorraad voor de hele week. Het fenomeen van de ‘weekboodschappen’ gaat vooral nog op voor mensen van boven de 50 jaar, maar lijkt bij andere generaties zijn langste tijd te hebben gehad. Zo meldt de NOS.
‘Gewone supermarkten raken aan het einde van hun levenscyclus’, voorspelt FoodService Instituut Nederland (FSIN). In 2017 waren ze nog goed voor een marktaandeel van ruim 53% van alles wat we in ons land eten en drinken. In 225 zal dat gedaald zijn naar 46% . De overige verkooppunten zijn de (booming) horeca, cateraars op het werk, de bakker en de slager en anderen. Dat dalend aandeel komt met name omdat minder mensen in één keer de boodschappen voor de hele week in huis halen.
‘Uit recente cijfers (GfK) blijkt dat de omzet van de weekboodschappen sinds 2013 is gestegen met 8%, maar de dagelijkse boodschappen voor de korte termijn met 12%. Dat lijkt niet veel uit te maken, maar gaat al snel over een verschuiving van honderden miljoenen euro’s’, zegt directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN.
Een en ander blijkt uit een analyse van de Food500, de lijst van de 500 grootste foodbedrijven en -ketens, waar Nederlanders eten en drinken kopen en bestellen, van AH en KLM tot Albron-catering en Van der Valk, van de Shell-pompshop tot aan Thuisbezorgd.nl. Deze 500 zagen vorig jaar hun omzet groeien met zo’n 1,5 miljard euro tot 47 miljard euro. “De omzet steeg tot ongekende hoogte”, zegt Grievink. Grote stijgers zijn onder meer Spar City en LaPlace. Vooral ook voedsel bezorgers zagen hun verkopen stijgen tot wel 25%, zoals AH to go, Domino’s, New York Pizza en Picnic.
Bron: NOS
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je verer in ons thema concepten & trends