‘Wij doen dat waar ons hart ligt’
“We zijn niet bang voor mensen die minder vlees eten. Die groeiende bewustwording bij consumenten hebben we als slagers juist nodig.”
“Het zorgt voor een verschuiving van de supermarkt naar de kwaliteit van de slager”, zegt Willem Mulder van Gildeslager Mulder, het bedrijf dat hij al negentien jaar samen met zijn neef Jacob runt.
Kwaliteit is leidend
Willem begon op zijn 20e in Wijk bij Duurstede en vroeg zijn 24-jarige neef Jacob die ook bij een slager werkte om mee te doen. “We besloten dat hoe dan ook kwaliteit leidend moest zijn bij alles wat we doen. Wat we verdienden, stopten we direct in de zaak en binnen enkele jaren hadden we op die manier alles vernieuwd. Nu hebben we een moderne winkel waarin het ambacht voorop staat.”
Alleskunners
Jacob is de winkelslager en Willem houdt zich naast het vak van winkelslager ook bezig met de administratieve kant, de eigen boerderij, worstmakerij en het personeel. “Onze kracht is wel dat we allebei alles kunnen. Dat geldt ook voor ons team van twaalf medewerkers, inclusief drie slagers. De meeste medewerkers werken hier al lang en we kennen nul verloop. Dat komt denk ik omdat we ons niet opstellen als bazen, maar gewoon meewerken.”
Eigen boerderij
Sinds 2018 hebben Jacob en Willem een boerderij met circa vijftig eigen koeien die Willem zelf mest. “De boer waarvan wij het vlees betrokken, stopte ermee. Wij zijn allebei boerenzonen en mijn ouders wonen nog op de boerderij van mijn opa en oma. Mijn ouders hebben een nieuwe stal gebouwd en wij hebben dat boerenbedrijf nieuw leven ingeblazen. We verwerken jaarlijks zeventig koeien in de eigen slagerij en worstmakerij.” Varkensvlees komt al negentien jaar van een vaste leverancier uit Dodenwaard. “Voor het varkensvlees hanteren we dezelfde hoge standaard. We verwerken wekelijks twaalf vrouwelijke varkens van de hoogste kwaliteit; we krijgen ze ‘heel’ binnen en verwerken ze zelf tot lekkere producten.”
“De ambachtelijke werkwijze vraagt veel arbeidstijd, maar vanuit duurzaamheidsoogpunt is het beter. Onze zelfgemaakte worst, vleeswaren, maaltijden en salades hebben een onderscheidende waarde. Als we het niet zelf kunnen maken, beginnen we er niet aan. We kopen niets kant-en-klaar in.”
Korte keten
“Wij willen de hoogste kwaliteit verkopen en het houden van eigen koeien helpt daarbij. Wij bepalen zelf wat het beste moment is voor de slacht. Een boer kijkt daar vaak anders naar, heeft andere belangen. Zelf koeien houden zorgt ook voor een groot verschil in imago. “We maken regelmatig video’s van ons werk op de boerderij en die delen we op onze website en op Facebook. Daarnaast nodigen we geregeld klanten uit om te komen kijken, en dat doen ze ook. Daar zitten vaak klanten bij die verder weg wonen en die speciaal voor ons rundvlees en onze zelfgemaakte worst en vleeswaren komen.”
Concurrentiepositie versterken
“Onze visie is dat je je concurrentiepositie als vleesspecialist ten opzichte van de supermarkt moet versterken door het bieden van kwaliteit. Je moet een top-10 van producten hebben waarvoor de mensen naar je winkel komen. Het aanbieden van vega- of hybride producten vertroebelt het beeld van de vleesspecialist. We bieden wel vegetarische producten vanuit de vriezer, maar promoten het niet actief. Behalve wat olijfolie en vleesthermometers verkopen we ook geen bijproducten. Dat leidt alleen maar af van waar het om draait.
Vleesspecialist
We doen veel catering, maar we verkopen bijvoorbeeld geen broodjes. Dat lijkt misschien niet handig, maar sinds kort is er een nieuwe ondernemer in het centrum die zich volledig toelegt op het verkopen van belegde broodjes. Dat versterkt de aantrekkelijkheid van het centrum en zijn verse vleeswaren koopt hij bij ons. Perfect toch? Zo kun je doen waar je goed in bent en waar je hart ligt.”
De slagerij heeft een webshop die sinds ongeveer anderhalf jaar onderdeel is van een digitaal dorpsplein met meerdere ondernemers, die wordt goed gevonden. Het idee is dat klanten kunnen shoppen bij verschillende winkels en maar één keer hoeven af te rekenen.
“Wij vinden het geen probleem als mensen minder vlees eten. Die bewustwording is prima en biedt slagers kansen om mensen uit de supermarkt te lokken. Ook als mensen nog maar drie keer per week vlees eten, wordt onze doelgroep alleen maar groter. Daar ligt onze toekomst: bewustwording creëren en kwaliteit leveren. We doen volop mee en staan middenin het bedrijf. En het begint bij jezelf; we doen wat we leuk vinden.”
Website Gildeslager Mulder
Meer slagersverhalen
Bron: KNS