Ruim 6 op de 10 huishoudens doen per jaar gemiddeld 8 keer boodschappen op zondag. Per zondags supermarktbezoek werd er gemiddeld 20,05 euro besteed. Dat betekent dat 3,5% van de totale supermarktomzet op een zondag werd gerealiseerd.
Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de opening op zondag. Sinds 2008 is jaarlijks in elke fase van de gezingscyclus een stijging van het zondag-omzet-aandeel zichtbaar.
Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondagopening. Regionaal zijn er grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van het land maken naar verhouding minder gebruik van de zondagopening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden.
In alle regio’s groeit het zondagaandeel. De groei van de zondagomzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan van een lager omzetaandeel van de verkopen na 18.00 uur. Bovendien daalde in 2013 en 2014 het belang van de vrijdag en zaterdag. Deze dagen blijven vooralsnog wel de twee belangrijkste omzetdagen van de supermarkt.
Bron: GfK