Winkels liggen vol feestelijke artikelen en in veel huizen is de kerstsfeer al binnengehaald. De stemming is er naar en veel supermarkten en slagers verwachten dit jaar daarom een stijging van de kerstomzet met ruim 3% ten opzichte van 2015.
Dit jaar valt kerst op zondag en maandag. “Vorig jaar viel kerst in de eerste week van de vakantie. We zagen dat de kerstaankopen verspreid over de week werden gedaan. Nu werken veel mensen tot en met het einde van de week zodat we een piek qua aankopen verwachten op vrijdag 23 en zaterdag 24 december”, zegt Detailhandel Nederland. Op de drukste twee dagen voor kerst rekenen consumenten naar verwachting meer dan 44 miljoen keer af. Het meeste wordt gepind. Voor de drukste uren gaan we uit van ruim 2 miljoen aankopen per uur.
Op de kersttafel zien we dit jaar weer veel rollades en wildgerechten, maar ook de gourmetplaat wordt in vele kersthuizen uit de kast gehaald.
Winkeliers zien omnichannel winkelen toenemen en spelen daar op in. Zo kan bij veel winkeliers online worden besteld. Die bestellingen kunnen worden opgehaald in de winkel of thuisbezorgd. Diverse supermarkten hebben een online reserveringssysteem. Zo hebben ze de garantie dat gewilde producten aanwezig zijn op het moment van inkopen. Veel winkels zijn langer open op koopavonden en koopzondagen.
Bron: Detailhandel Nederland