Afgelopen anderhalf jaar zijn er in Nederland ruim 90 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s bijgekomen. Dit blijkt uit een inventarisatie van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal die daarom een nieuwe keurmerkenwijzer lanceert met informatie over in totaal ruim 170 merken en logo’s.
Keurmerken kunnen een milieuvriendelijke keuze in de winkels makkelijker maken. Op www.keurmerkenwijzer.nl staan alle duurzaamheidskeurmerken op een rij. Ze zijn er te vergelijken op milieuvriendelijkheid, dierenwelzijn, eerlijke handel en de betrouwbaarheid van de controle. Wat Milieu Centraal betreft zou het helpen als producenten zo veel mogelijk gebruik maken van bestaande, bekende en betrouwbare keurmerken en geen nieuwe meer introduceren.
Milieu Centraal stelt verder dat de betekenis van het Ik Kies Bewust duidelijker kan. Mensen denken dat het iets zegt over duurzaamheid, terwijl het gaat over gezondheid. Andere verwarrende voorbeelden zijn volgens de organisatie keurmerken met teksten als ‘niet getest op dieren’ of ‘chloorvrij gebleekt papier’ wat in beide gevallen de gangbare praktijk is en niet onderscheidend.
Vlees.nl
Vlees.nl houdt wel van duidelijkheid en biedt algemene achtergrondinformatie in het themadossier etikettering.