Bezoekers van een varkensbedrijf denken positief over de varkenshouderij en vooral ook over de varkenshouder. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder 316 mensen in opdracht van de Stichting Varkens in Zicht. Aanleiding vormde het Weekend van het Varken op 14 en 15 september vorig jaar.
In dat weekend bezochten 41.500 mensen één of meer varkensbedrijven, verspreid over Nederland. Meer dan de helft van deze bezoekers was nooit eerder op een varkensbedrijf geweest.
Volgens GfK vinden bezoekers de kijkruimtes op de varkensbedrijven een goede manier vinden om de kennis te maken met het bedrijf. De belangrijkste motivaties om een bedrijf te bezoeken zijn interesse in dieren, nieuwsgierig naar het werk en het leven op de boerderij of omdat het een leuk en gratis uitje is voor de kinderen.
Door de bedrijfsbezoeken stijgt het aantal mensen met een positieve mening over de sector van 70% naar ruim 90%. Daarbij geeft 90% van de bezoekers aan de geboden informatie objectief te vinden.
Volgens GfK vindt 57% van de bezoekers, dat de Nederlandse varkenshouders trots mag zijn op het vak en het bedrijf. Zo’n 31% vindt dat in Nederland op een eerlijke manier varkensvlees wordt geproduceerd.
De uitkomsten worden elk jaar positiever. GfK stelt dat het zonder afspraak varkens kunnen komen kijken bij de 26 zichtbedrijven bij steeds meer burgers bekend raakt. Hoe meer wordt gecommuniceerd, hoe beter de boodschap blijft hangen. Het jaarlijkse Weekend van het Varken heeft hier aan bijgedragen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen ook graag wat willen leren en dus dat een educatief tintje aan een zichtstal niet mag ontbreken.