Belangstellend publiek kan straks weer terecht bij tal van varkenshouders.
De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) heeft ingestemd met een begroting voor een reeks pr-activiteiten, waaronder ‘boerderij-educatie’ en het grote open-dagen-weekend onder de noemer Weekend van het Varken.
Vanaf de start is dit initiatief gefinancierd geweest door het – opgeheven – productschap Vee en Vlees (PVV). Er deden tientallen varkenshouders mee en tienduizenden mensen bezochten de opengestelde varkensbedrijven en spraken met de ondernemers-families. Veelal bleken bezoekers positief verrast over het maatschappelijk ondernemerschap en de professionele aandacht voor het dier en de omgeving. Met het wegvallen van het PVV is het initiatief vrijwel geheel teruggevallen op vrijwilligerswerk en enkele enthousiaste ondernemers.
De ‘sector-pr’ staat nu dus weer op de agenda van de POV, die het Weekend van het Varken met samen met (de stichtingen) Varkens in Zicht en Stap in de Stal nieuw leven wil in blazen. Voorzitter Linda Janssen zegt er liever voor te kiezen om het evenement minder frequent te organiseren, maar dan goed en met spek-takel. Daarom wordt het Weekend van het Varken vanaf 2020 een tweejaarlijks evenement, dat bovendien verplaatst wordt van september (= na de vakantie) naar mei of juni (= voor de vakantie).
De Stichting Varkens in Zicht houdt zich al jaren bezig met de 24 zogeheten zichtstallen in Nederland. Dit zijn reguliere bedrijven, niet anders dan anderen, maar geschikt gemaakt voor (onaangekondigde) bezoekers, met speciale ontvangst- of omkleed-ruimtes en de nodige informatie. Die stichting bestaat volgend jaar 20 jaar: ‘Een mooi moment om dan weer uit te pakken met het Weekend van het Varken’, aldus Janssen.