De Week zonder Vlees is met name makkelijk scoren, maar het milieu effect is nihil.
Dat meldt het vakblad Pig Business op basis van een analyse van de milieuclaims. Opvallend is dat de initiatiefnemers vooral kijken naar de last van vlees, maar de cijfers van de vervangende producten, die toch gegeten zullen moeten worden, niet (voldoende) meewegen.
CO2 voetafdruk
Het gespecialiseerde bureau Blonk Consultancy heeft voor de campagne de milieu-impact becijferd. Volgens Pig Business zou de uitkomst zijn: een besparing van 10,2 kg CO2 equivalenten per week per Nederlander ofwel 173,4 miljoen kg en omgerekend 0,1734 Mton. Dat klinkt veel, maar Nederland stootte in 2018 zo’n 163 Mton uit. Zelfs als 17 miljoen Nederlanders (jong en oud, ziek en gezond) aan de vleesloze week deelnemen, zou dat de Nederlandse CO2 uitstoot met maar 0,106% verminderen. Dat aantal deelnemers wordt bij lange na niet gehaald en is ook niet realistisch, omdat de export van de ‘niet gegeten’ producten steevast buiten elke beschouwing wordt gelaten en de productie niet daalt.
Verder blijkt uit een Brits onderzoek (Oxford) dat de productie van de alternatieve producten ook energie kost, zodat de balans amper bijdraagt aan een werkelijke vermindering aan broeikasgassen.
Tekst/Bron: Pig Business
Zie ook bericht van stichting Agrifacts (STAF) over foute berekeningen True Food Price Coalition en claims Week zonder Vlees
Reactie Vlees.nl
Vlees.nl stelt dat Nederlands vlees al meest duurzaam wordt geproduceerd.
Verder wijst Vlees.nl erop dat in de vele ‘maatschappelijke discussies’ het aspect van de vele bouwstoffen van vlees en de hoge voedingswaarde op een zorgelijke manier ondergewaardeerd en ondergesneeuwd dreigen te raken.