Met Vlees.nl hebben we in Nederland al de nodige jaren een online platform met veel, uitgebreide informatie over vlees en de productie daarvan. Om een betere en eerlijker dialoog te kunnen voeren, hebben ook de Europese koepels rond vee & vlees nu een website gelanceerd, die zin en onzin moeten helpen scheiden. De site: www.meatthefacts.eu is op een speciale bijeenkomst in het Europese Parlement gepresenteerd.
In de persverklaring wijzen de initiatiefnemers erop, dat het debat over vee en vlees gedomineerd wordt door allerlei belangengroepen, die met name mythes en vooral veel radicale standpunten verspreiden over de veehouderij en de vleesproductie. Dit wordt permanent versterkt op sociale media, in de (algemene) pers en vindt een gewillig oor bij tal van politici. Dit alles heeft impact op de beeldvorming bij het ‘grote’ publiek, maar het staat vaak in stevig contrast met de werkelijkheid van de veehouderij en de andere voedselproducenten in de keten.
Tijdens de presentatie, waarbij ook Vlees.nl als één van de nationale platforms vertegenwoordigd was, is al ingegaan op de waterfootprint. Zo wordt alom de fabel verspreid, dat het 15.000 liter water zou vergen om één kilo rundvlees te produceren, wat feitelijk niet klopt (zie ook ons thema). Het werkelijke (lagere) waterverbruik is bovendien voor het overgrote deel gewoon goed benut regenwater (via gras) en geen drink- of douchewater is, wat vaak gesuggereerd wordt.
Vlees.nl
Vlees.nl is blij met het initiatief en is ook als nationale partner opgenomen. De maatschappelijk discussie over de hoofdthema’s rond kwaliteit, gezondheid, dierenwelzijn en duurzaamheid gaat door. Het kan echter niet zo zijn dat kritiek niet op feiten is gebaseerd en dat ook geen eerlijke dialoog gevoerd wordt met de vele betrokkenen, die dagelijks zorgen voor hoogwaardig en verantwoord geproduceerd voedsel. Het is goed dat de koepels hun eigen content gezamenlijk gepresenteerd hebben op deze website, ondersteund met een introductie op youtube.
check de website: meatthefacts.eu
volg op twitter de hashtag #meatthefacts
en zie de introductie op youtube