De inkoopprijs, die supermarkten voor hun vleesaanbod betalen, staat los van de verkoopprijs die zij rekenen voor de consument. Volgens analist Dick Veerman (Foodlog) kunnen supermarkten ervoor kiezen een lagere vleesprijs te gebruiken om consumenten naar de winkel te trekken met interessante aanbiedingen en dat te verrekenen met andere productgroepen.
Volgens Veerman is het veel te simpel gedacht van Wakker Dier om te denken dat er een één op één relatie zou zijn tussen de prijs voor de consument in de winkel en de prijs die de boer ontvangt voor zijn varken, kalf of rund.
In tegenstelling tot leveranciers van de paprika, bloemkool of tomaat die slechts één product te bieden hebben, komen van een dier via slachterijen en vleesverwerkende bedrijven veel meer producten in de markt. Dat kan in de prijs van de individuele producten ook een rol spelen.
Staatssecretaris Dijksma (EZ) heeft naar aanleiding van de klaagzang van Wakker Dier over de scherpe aanbiedingen met vlees laten weten, dat lagere prijzen geen recht zouden doen aan de boer. Het zou volgens de bewindsvrouw activiteiten afremmen op het gebied van dierenwelzijn waarmee Nederland zich kan onderscheiden.
De supermarkten delen die mening niet. Zij wijzen eveneens op de werking van de markt en benadrukken bovendien, dat het maken van afspraken over (hogere) prijzen tegen de mededingingswetgeving, en dus verboden is.
Bron: Foodlog