De vraag van groepen consumenten naar een bijzonder varkensvleesproduct groeit sneller dan het aanbod en dat biedt kansen voor Nederlandse producenten en leveranciers. Volgens onderzoeker Gé Backus van Connecting Agri & Food zoeken slagers én supermarkten naar ‘ander varkensvlees’, en kijkt de consument ook vaker buiten deze reguliere kanalen, zoals de horeca of online.
Slagers
‘Voor slagers is hoge kwaliteit, presentatie en herkomst belangrijk”, stelt Backus. ‘Vlees dat in Nederland is geproduceerd en verwerkt, liefst met een foto van de boer, wekt vertrouwen. Daarnaast is het sterker om een verhaal te hebben. Wat voor voeding krijgen de dieren? Wat doe je aan welzijn?” Volgens de onderzoeker staat 15 tot 20% van de consumenten stil bij de wijze van houderij op de varkensbedrijven. Als het totale plaatje van het product en het verhaal er goed uitziet, wordt het beter gewaardeerd.
Supermarkten
Supermarkten zijn goed voor 75% van de varkensvlees verkopen. Het vleesassortiment is afgelopen jaren meer op elkaar gaan lijken, zegt Backus. Ook deze omvangrijke kanalen zoeken daarom naar nieuwe producten, om zich meer te kunnen onderscheiden.
De onderzoeker ziet perspectief in marktgerichte keteninitiatieven waarbij (groepen) varkenshouders en slachterijen/verwerkers goed samenwerken in bepaalde concepten. Ook zijn er mooie innovaties in bijvoorbeeld blockchain technologie om de kennsi overdracht te optimaliseren en de productieketen (nog) transparanter te maken
Horeca en online verkoop
Een andere trend ziet Backus bij rechtstreekse verkoop door varkensvleesproducenten aan de horeca of aan de consument. Voor ‘kleinere’ varkenshouders kan zo’n korte keten strategie interessant zijn, als dat tenminste bij de ondernemer past en als de consument de weg naar deze aanbieders weet te vinden.
Bron: Connecting Agri & Food
Vlees.nl
Algemene achtergronden lees je in onze rubriek over concepten en trends