Het Duitse label ‘voor meer dierenwelzijn’, dat anderhalf jaar geleden in het leven is geroepen, slaat voorlopig niet aan. Het label is bedoeld als stap naar meer transparantie en als extra keuze voor de consument. Productie-eisen zijn bijvoorbeeld meer ruimte voor de dieren en een verbod op het onverdoofd castrreren van biggen.
Tot voor kort telde het Duitse label nog 16 deelnemende vleesvarkenshouders, maar volgens de Duitse website topagrar, zijn daar nog zeven ondernemers van over. De toenmalige minister van Landbouw Ilse Aigner (CSU) trok € 1,5 miljoen uit voor de lancering van het label.
Een grote slachterij wijst erop, dat de prijzen voor consumenten gewoon te hoog zijn: ‘Een kilo schnitzels met het welzijnslabel kost bijna € 10 euro per kilo, terwijl reguliere schnitzels in de aanbieding voor ongeveer € 6 langs de kassa gaan’. Als grotere reclamecampagnes voor het vlees achterwege bleef, dan houdt het ergens op.
De Duitse dierenbeschermingsbond wil ondanks de huidige ervaringen voortzetten op de ingeslagen weg.
Bron: Pig Business