Het aantal Nederlanders dat het kopen via internet en de (echte) winkel met elkaar combineert, neemt verder toe. Dit concludeert ABN AMRO op grond van een onderzoek onder 5.500 consumenten.
In 2011 was dit nog 35%, maar de prognose is, dat dit jaar bijna de helft van de consumenten zogeheten ‘cross channel’ aankopen doet; in 2020 is dit naar verwachting 64%. Vooral de foodsector wordt snel populairder. Nu koopt nog maar 10% chross channel, maar in 2020 verwacht 37% dit te doen.
Momenteel koopt negen op de tien mensen nog puur in de winkel. Maar ondertussen geeft bijna 10% aan de afgelopen 12 maanden één of meerdere keren cross channel te hebben gekocht. Zo maken meer mensen gebruik van de mogelijkehid van supermarkten om on-line te bestellen en in de winkel af te halen.
Nederland loopt nog wel achter op Groot Brittannië waar de percentages in on-line shopping fors hoger liggen. Britse supermarkten spelen ook beter op de trend in door afhaalpunten te openen bij scholen of in metrostations.
Vlees.nl
Algemene achtergrond informatie lees je in ons themadossier trends in vlees.