De voedingsomzet in Nederland is in 2015 met € 703 miljoen gestegen tot € 57,3 miljard. De grootste omzetstijging (€ 643 miljoen) komt op conto van de stijgende buitenhuishoudelijke consumptie.
De groei betreft niet alleen traditionele horecasegmenten; steeds vaker zijn het supermarkten en speciaalzaken waar de consument iets voor directe consumptie koopt. En steeds vaker doen horeca-ondernemers hun inkopen bij supermarkten.
Volgens directeur Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) gaat de consument niet meer naar een restaurant. Hij gaat ergens iets eten. De consument duikt niet meer het café in. Hij wil even wat drinken. De consument kiest voor de locatie, atmosfeer en prijs die hem op dat moment het beste past of recht doet aan zijn levensstijl.
De Nederlandse bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen voor ruim driekwart uit het midden van de markt (mainstream segment). Dat geldt voor de retail én de foodservice. Volgens de FSIN gaat dat veranderen. Consumenten zoeken meer uitersten, zoals enerzijds de gepersonaliseerde gerechten, premium producten en lifestyle voedingsmiddelen. Anderzijds zullen ze vaker gaan voor het voordeel in discount. Deze trend uit de VS en Engeland wordt nu hier zichtbaar.
Tenslotte voorziet de FSIN een forse groei op de bezorgmarkt. In 2015 is de bezorg- en afhaalomzet met ruim 8% gegroeid tot 1,13 miljard euro. De komende jaren zal die markt stijgen tot een omvang van minimaal € 4 miljard in 2025.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons themadossier Trends in Vlees.