De prijs blijft belangrijk, maar aanbieders van vlees (supermarkten, foodservice en slagers) moeten het steeds meer hebben van onderscheidend vermogen. Volgens marktanalist Hilkers (ABNAMRO) kan dat zijn in smaak en beleving maar ook in voedingswaarde en vitaminen.
Om aan de nieuwe vraag in de markt te kunnen voldoen, hebben aanbieders de vleesverwerkers en de boeren als leveranciers hard nodig.
De producten moeten volgens Hilkens immers niet alleen herkenbaarder kunnen worden, maar de leverende producenten dienen ook meer zichtbaar, toegankelijk en aanspreekbaar te zijn.
Voor de vleesketens is het wel noodzakelijk, dat ook bij allerlei marktconcepten de vierkantsverwaarding op orde is.
Dat wil zeggen, dat niet alleen de meest aantrekkelijke producten van een karkas, maar alle onderdelen daarvan – met de afnemers – goed tot waarde moeten kunnen worden gebracht.
Essentieel is volgens Hilkens dat ketenpartijen van veeboer tot supermarkt veel beter met elkaar communiceren, ideeën uitwisselen en echt samenwerken. Dat is iets heel anders dan ‘iets maken en maar zien wat je ervoor krijgt’.
Bron: ABN AMRO Insights
Vlees.nl
Vlees.nl doet niets liever dan het (helpen) verbinden van consumenten en producenten doro het verstrekken van veel informatie over en weer.
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema marktconcepten of in trends in vlees.
Algemene achtergrondinformatie over de vleessector leest u in ons (nieuwe) brede hoofdthema slacht en verwerking’.