Over vijf jaar wordt 20% van de boodschappen in Nederland via internet besteld. Dat concludeert ING uit onderzoek onder 1100 consumenten. Op dit moment zou dat aandeel 2% zijn. Zo’n 8% van de ondervraagden denkt dat de supermarkten (als fysieke winkels) helemaal uit het straatbeeld verdwijnen.
Vooral Nederlanders onder de 40 jaar (32%) en gezinnen met kleine kinderen (34%) maken gebruik van webshops van retailers. Twee op de drie Nederlanders denkt dat het online boodschappen doen vooral handig is voor de wekelijkse boodschappen.
Voor verse of vergeten producten die tussendoor nog gehaald moeten worden, blijft een bezoek aan de fysieke supermarkt nodig. Bijna 75% winkelt graag in de super om inspiratie op te doen of om de producten zelf te zien.
Bezorgkosten vormen voor consumenten de grootste drempel om boodschappen via internet te bestellen. Hoewel ruim 40% enige bezorgkosten best wel logisch vindt, weerhoudt het ruim 60% ervan om daadwerkelijk online boodschappen te kopen.
Bekijk op RetailWatching onder meer waarom consumenten boodschappen wel of niet online willen bestellen en welke productgroepen volgens hen het meest geschikt zijn voor internetaankopen.
Bron: RetailNews/Algemeen Dagblad
Vlees.nl
Wat betreft de productgroep vlees (maar ook groenten en fruit), komt uit het onderzoek naar voren, dat tweederde van de respondenten denkt, dat dit zich niet goed leent voor het online shoppen.
Voor algemene achtergrondinformatie kun je terecht in onze rubrieken Trends in Vlees of in Marktconcepten.