Vlees.nl

MENUMENU
  • Recepten
  • Bereiden en bewaren
      • Bereidingsvideo's
      • Hygiëne
      • Invriezen & Ontdooien
      • Kooktechnieken
      • Kooktermen
      • Kopen & Bewaren
      • Maten & Temperaturen
      • Mini masterclasses
  • Over vlees
      • Algemeen over vlees
      • Bewerkt vlees
      • Bouwstoffen
      • Etiketten
      • Gezonde Voeding
      • Kalfsvlees
      • Kleur & Geur
      • Meat = Vlees
      • Pekelen & Marineren
      • Rijpen & Rusten
      • Rundvlees
      • Varkensvlees
      • Vetten & Smaak
      • Vleeswaren
      • Voedingswaarde
      • Werken met vlees
  • Achtergrond
    • Concepten & Trends

      • Biologisch
      • Dubbeldoelkoeien
      • Duurzaam
      • Gemak
      • Genieten
      • Gezond
      • Streekproduct
      Lees meer over concepten & trends

      Dierenwelzijn

      • Berengeur
      • Huisvesting
      • Ingrepen
      • Transport
      • Verzorging
      Lees meer over dierenwelzijn

      Diergezondheid

      • Andere dieren
      • Kalveren
      • Runderen
      • Varkens
      Lees meer over diergezondheid
    • Diervoer

      • Additieven
      • Grondstoffen
      • Soja
      • Termen
      Lees meer over diervoer

      Duurzaam Vee & Vlees

      • Duurzame Veehouderij
      • Duurzame Vleessector
      Lees meer over duurzaam vee & vlees

      Milieu & Techniek

      • Algemeen: inleiding
      • Biodiversiteit
      • Carbon Footprint
      • Dioxines
      • Eiwitbalans
      • Energie
      • Footprint water
      • GMO's
      • Klonen van dieren
      • Kweken van vlees
      • Samengesteld vlees
      • Stikstof
      Lees meer over milieu & techniek
    • Slacht & Verwerking

      • Etikettering
      • Kwaliteit & Controle
      • Slachtproces
      • Tracking & Tracing
      • Verdoven
      • Verwerking
      Lees meer over slacht & verwerking

      Vlees & Gezondheid

      • Antibiotica
      • Bewerkt vlees
      • Darmkanker
      • Diabetes
      • E-nummers
      • E.coli
      • Eiwit
      • Hart- en vaatziekten
      • Listeria
      • MRSA
      • Overgewicht
      • Salmonella
      • Toxoplasmose
      • Veiligheid
      • Vetten
      • Zout
      Lees meer over vlees & gezondheid
  • Actueel
  • Home
  • Over Vlees.nl
  • FAQ
  • Contact
Home / Nieuws /

Vier megatrends in varkensvlees

06-10-2017

Uit een analyse onder 1.000 (!) internationale deskundigen uit de foodindustrie, de landbouw, de economie en de consumentenwereld komen vier ‘megatrends’ naar boven met betrekking tot varkensvlees.

(1) Ethisch leven

De eerste trend noemen de deskundigen het ‘ethisch leven’. Vooral jongere consumenten willen meer weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe dieren worden gehouden. Dit is geen nieuwe ontwikkeling, maar groeit elk jaar. Producenten moeten dus transparanter zijn en een goed verhaal hebben over hun productiewijze.

(2) Het nieuwe winkelen

Met Amazon’s aankoop van Whole Foods is een verdere stap gezet in de trend naar online winkelen van voedsel- en maaltijdbereiding. Maaltijd-kitjes worden steeds populairder, vooral bij jongere consumenten. De groei van deze markt zal op lange termijn gevolgen hebben voor de vraag naar varkensvlees. Producenten dienen dus actiever in te spelen op deze trend om te e zorgen dat varkensvlees als één van de hoofdingrediënten wordt gebruikt.

(3) ‘Premiumisatie’

Het overbruggen van luxe- en massamarktconsumptie door dat wat ‘goed’ is beter te maken en dat wat voorheen ‘luxueus’ was toegankelijker te maken; om de consument een ‘aanbod van alles’ te kunnen voorschotelen. Nederlandse varkensvleesproducenten schuiven steeds verdere op en ontwikkelen nieuwe vleesconcepten en spelen daarmee in op de (toekomstige) marktvraag. Deze trend moet zeker geen windowdresing zijn. Het verhaal bij het ‘ betere’  product moet kloppen en echte fundamenten hebben.

Culinaire vleeswaren en worstjes, die voldoen aan de specifieke wensen van de consument, zullen in de visie van de deskundigen in de nabije toekomst een behoorlijke vraag en groei zien.

(4) Beleving

Consumenten zijn minder geïnteresseerd in het kopen van ‘spullen’ maar meer en meer in het creëren van herinneringen door voedsel, reizen en evenementen. Bepaalde ervaringen maken je gelukkiger maken en zijn waardevoller dan mooie (fysieke) producten alleen. Maaltijdbereiding en eetbeleving behoren in de categorie waardevolle ervaringen. Vlees moet dus meer en meer voldoen aan psychologische behoeften van de consument. Pulled pork, whiskey rubbed spareribs, langzaam gerookte varkenshaas zijn voorbeelden van producten die voldoen aan de verbeelding en behoefte van de moderne consument.

Zie hier het rapport van Euromonitor (Engels): MegatrendAnalysis (PDF)

Bron: PiG Busineess, door Reinout Burgers

Terug naar overzicht

Altijd de laatste tips & tricks, feiten en nieuws over vlees ontvangen?
Schrijf je dan snel in!

Je ontvangt ongeveer eens per maand een mail van ons.

Hot Topics

  • Bereidingsvideo’s
  • Mini masterclasses
  • Kooktechnieken
  • Invriezen & Ontdooien
  • Kooktermen
  • Kopen & Bewaren
  • Maten & Temperaturen
  • Vleesrecepten
  • Hygiëne

Vlees

Varkensvlees Varkensvlees Rundvlees Rundvlees Kalfsvlees Kalfsvlees Ander vlees Ander vlees Thema's rond vlees Thema's rond vlees

Nieuws

do 14 jul

Zien eten doet eten

Wie grotere porties op zijn bord krijgt en zich bovendien omringt weet door grote eters, zal onbewust meer tot zich nemen dan wanneer die factoren er niet zijn. Dat blijkt uit

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Pers
  • Voorwaarden
  • Sitemap
  • Cookie beleid
  • Social media richtlijnen
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Preferences
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}