Uit een analyse onder 1.000 (!) internationale deskundigen uit de foodindustrie, de landbouw, de economie en de consumentenwereld komen vier ‘megatrends’ naar boven met betrekking tot varkensvlees.
(1) Ethisch leven
De eerste trend noemen de deskundigen het ‘ethisch leven’. Vooral jongere consumenten willen meer weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe dieren worden gehouden. Dit is geen nieuwe ontwikkeling, maar groeit elk jaar. Producenten moeten dus transparanter zijn en een goed verhaal hebben over hun productiewijze.
(2) Het nieuwe winkelen
Met Amazon’s aankoop van Whole Foods is een verdere stap gezet in de trend naar online winkelen van voedsel- en maaltijdbereiding. Maaltijd-kitjes worden steeds populairder, vooral bij jongere consumenten. De groei van deze markt zal op lange termijn gevolgen hebben voor de vraag naar varkensvlees. Producenten dienen dus actiever in te spelen op deze trend om te e zorgen dat varkensvlees als één van de hoofdingrediënten wordt gebruikt.
(3) ‘Premiumisatie’
Het overbruggen van luxe- en massamarktconsumptie door dat wat ‘goed’ is beter te maken en dat wat voorheen ‘luxueus’ was toegankelijker te maken; om de consument een ‘aanbod van alles’ te kunnen voorschotelen. Nederlandse varkensvleesproducenten schuiven steeds verdere op en ontwikkelen nieuwe vleesconcepten en spelen daarmee in op de (toekomstige) marktvraag. Deze trend moet zeker geen windowdresing zijn. Het verhaal bij het ‘ betere’ product moet kloppen en echte fundamenten hebben.
Culinaire vleeswaren en worstjes, die voldoen aan de specifieke wensen van de consument, zullen in de visie van de deskundigen in de nabije toekomst een behoorlijke vraag en groei zien.
(4) Beleving
Consumenten zijn minder geïnteresseerd in het kopen van ‘spullen’ maar meer en meer in het creëren van herinneringen door voedsel, reizen en evenementen. Bepaalde ervaringen maken je gelukkiger maken en zijn waardevoller dan mooie (fysieke) producten alleen. Maaltijdbereiding en eetbeleving behoren in de categorie waardevolle ervaringen. Vlees moet dus meer en meer voldoen aan psychologische behoeften van de consument. Pulled pork, whiskey rubbed spareribs, langzaam gerookte varkenshaas zijn voorbeelden van producten die voldoen aan de verbeelding en behoefte van de moderne consument.
Zie hier het rapport van Euromonitor (Engels): MegatrendAnalysis (PDF)
Bron: PiG Busineess, door Reinout Burgers