De markt van de zogeheten ‘vleesvervangers’ heeft het moeilijk. Bij zowel de servicesupermarkten als de hard discount lopen de verkopen terug. Volgens marktonderzoeker IRI zoeken consumenten het liever in alternatieven als vis, peulvruchten, noten of kaas.
In 2012 bedroeg de omzet van de Nederlandse supermarkten nog € 73.6 miljoen en dat is geleidelijk aan gedaald tot € 71.8 miljoen.
Marktonderzoeker Dagevos (LEI) bevestigt dat er geen groei meer zit in de Nederlandse markt voor ‘vleesvervangers’. De producten worden niet meer gezien als aantrekkelijk alternatief voor vlees. Veel mensen hebben geen positieve associatie met de ‘vegaflappen’.
Bron: Distrifood
Foto: echt, smakelijk varkensvlees
Vlees.nl
Vlees.nl stelt dat vlees hoegenaamd niet te vervangen is, omdat het in veel gevallen gaat om natuurlijke versproducten, met een unieke combinatie van een lekkere smaak, een fijne ‘bite’ en met een zeer hoge voedingswaarde, die lastig te verkrijgen is uit andere producten.