Het zogeheten verantwoord consumeren is vaak vooral ook een manier om je verheven te voelen. Dat zegt universitair hoofddocent Jaffe van de Universiteit van Amsterdam en schrijfster van een boek over de trend van ‘eco-chic’.
Volgens Jaffe gaat de trend naar wat gerekend wordt tot het ‘verantwoord consumeren’ gepaard met vormen van klasse distinctie. Met afwijkend gedrag probeert de maatschappelijke bovenlaag zich te distantiëren van het grotere publiek.
Jaffe: ‘Vegetarische cafeetjes en fairtrade zaakjes zijn voorbeelden van eco-chic. Het zal enerzijds best wel voortkomen uit min of meer bewuste keuzes of een gemeende zorg over het milieu. Maar het is tegelijk nogal zelfgericht, omdat mensen zich door hun keuzes willen afscheiden en zich graag beter en verheven willen voelen.
In de jaren ‘60 en ‘70 werd consumptie als het probleem gezien, nu zien we het volgens Jaffe als oplossing, omdat de markt veel keuzes biedt. Mensen die kiezen voor ‘eco-chic’ denken dat ze door hun keuzes zelf enige controle hebben over hun omgeving en concrete invloed uitoefenen op de wereld.
Jaffe wijst er verder op dat de voorkeur voor ‘eco-chic’ niet in beton is gegoten. Als het grote publiek hetzelfde gedrag zou gaan vertonen, wordt het mainstream. De elite keert zich er dan weer van af en gaat weer iets anders doen. Uiteindelijk is het gewoon allemaal marktwerking.
Bron: oneworld
Vlees.nl
Achtergrondinformatie lees je in ons dossier over trends in vlees.