Er is één groep consumenten die door de foodsector zelden direct wordt benaderd: de jonge oudere. Het gaat volgens ABN Amro om bijna 3 miljoen personen van 60 tot 75 jaar.
Om deze groep, onder wie een groeiend aantal éénpersoonshuishoudens, beter te bedienen, is het nodig dat retailers en producenten de handen ineenslaan. Meer dan de helft van deze consumenten is rationeel bij het kopen van voedsel en is op zoek naar tastbare voordelen. De jonge oudere (babyboomer) laat zich minder snel ‘verleiden’ en is gevoelig voor eerlijke en transparante informatie, bijvoorbeeld over gezondheidsaspecten.
Voedselproducenten kunnen hierop inspelen met de verpakkingen, de portiegroottes, de gezondheidsvoordelen en het inspelen op levensmomenten. De analisten adviseren de voedselproducenten om specifieke doelgroepen zoals de jonge oudere actiever te betrekken bij de productbeleving en -ontwikkeling.
Zie het rapport Babyboomers aan tafel: vergrijzing en de kansen voor de voedingsmiddelenproducent.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema ‘vlees en trends‘.