Bij het bedenken van verpakkingen wordt veel werk gemaakt van de juiste uitstraling; aan gebruiksgemak wordt té vaak voorbijgegaan, vindt hoogleraar Ten Klooster van de Universiteit Twente. Zo verdwijnen zeven van de acht ‘leuke’ verpakkingen binnen een jaar al weer uit de markt.
Beleving wordt steeds belangrijker, ook bij verpakkingen, stelt Ten Klooster: ‘De consument moet weten wat hij eet en het product moet hem toelachen. Producenten zetten echter vooral merkbeleving neer door emoties aan de verpakking toe te voegen. Vaak gaat het om beelden van ‘ambachtelijke bereiding’, terwijl het een fabrieksmatig product betreft.’
Gebruiksgemak is echter minstens zo belangrijk, zegt de hooglereaar. Bij veel bedrijven staat dat niet hoog genoeg op de agenda. Het product kan er dan prachtig uitzien, maar als je het amper open krijgt, is de lol er snel vanaf. Producenten zouden zich dat beter moeten realiseren.
De verpakkingsprofessor weet nog een andere complicatie: de samenwerking tussen de voedingstechnologen, marketeers, grafisch ontwerpers en verpakkingstechnologen, die allemaal en mening hebben over de gewenste verpakking. In die discussie sneeuwt het aspect van het gebruiksgemak voor de consument te vaak onder.