Hét grote nadeel van het online shoppen van voedingsmiddelen is dat de consument een product zoals vlees niet kan inspecteren. In een enquête (bureau Nielsen) geeft zeven van de tien mensen aan dat ze een product zelf willen kunnen inspecteren of selecteren.
Twijfel over de versheid van het product is voor bijna twee derde een flinke drempel. ‘De 5 zintuigen zijn niet makkelijk na te bootsen in een virtuele omgeving. Dit is vooral van belang bij fruit en groente, waarbij de consument het artikel wil bekijken, betasten en eraan ruiken, en bij vlees, vis en gevogelte, waarbij de consument zelf het beste stuk wil uitzoeken’, zo stelt bureau Nielsen.
‘Transparantie en voorlichting van de consument zijn nodig om de herkomst en de wijze van vervoer van seizoensartikelen en producten aan te geven. En verder is mond-tot-mondreclame door tevreden klanten van groot belang.’
Andere manieren om de twijfel over versheid aan te pakken zijn het geven van garanties over de minimale houdbaarheid en speciale aanbiedingen voor producten met een kortere houdbaarheidsdatum.
Vlees.nl
Lees voor algemene achtergrondinformatie ook onze rubriek Trends in Vlees.