Steeds meer consumenten zeggen het belangrijk te vinden om voedingsmiddelen te kiezen, die duurzaam zijn geproduceerd. Toch let twee op de drie mensen bij het boodschappen doen hoegenaamd niet op duurzaamheidsaspecten. Zo blijkt uit het GfK-onderzoek ‘Duurzaam Eten’, in opdracht van onder meer de Nationale Postcode Loterij.
GfK stelde aan een representatieve steekproef van consumenten vragen over duurzamer eten. 51% van de consumenten geeft aan de mate van duurzaamheid van voedingsmiddelen zeer belangrijk te vinden. Bij het boodschappen doen let een derde van de consumenten er ook echt op of het eten duurzaam geproduceerd is. Redenen om niet te kiezen voor duurzamere producten zijn met name gewoonte en prijs.
De supermarkt wordt door consumenten het vaakst bezocht om duurzame producten te kopen gevolgd door de speciaalzaak, boer, biologische winkel en markt. Voor 69% van de consumenten betekent duurzaam eten vooral zo min mogelijk eten weggooien, 61% vindt het belangrijk dat dieren een beter leven hebben gehad.
Ook laat het onderzoek zien dat duurzaam (geproduceerd) eten de afgelopen jaren belangrijker is geworden. Vier op de tien consumenten is de afgelopen twee jaar duurzamer gaan eten. 30% verwacht de aankomende twee jaar meer duurzame producten te kopen.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons thema ‘Vlees en Trends‘.