Staatssecretaris Van Dam (EZ) heeft het startschot gegeven voor een pilot om consumenten meer inzicht te geven waar hun voedsel vandaan komt. Klanten krijgen op verschillende varkensvleesproducten een QR-code waarmee zij via hun smartphone informatie kunnen vinden over de herkomst van het vlees.
Het gaat om een proef bij Albert Heijn samen met vleesproducent Vion. Op de verpakking van circa 200.000 varkensvleesproducten komt een QR-code waarmee consumenten informatie krijgen over de productie. De herkomst wordt helder via een link naar de site van VION waar de deelnemende varkenshouders van het betreffende Good Farming Star-concept te zien zijn.
Volgens directeur Urlings van Vion wil de consument zien waar het vleesproduct vandaan komt. ‘Door de samenwerking met het ministerie en Albert Heijn kunnen we deze stap zetten.’
Staatssecretaris Van Dam stelt dat de proef aansluit aan bij de wens van de overheid om de transparantie in de voedselketen te versterken:
‘Te weinig realiseren wij ons hoe ons voedsel is gemaakt en door wie. Dat is van invloed op hoe we met ons voedsel omgaan en de waardering die wij hebben. We moeten beseffen welke ‘reis’ ons voedsel maakt voordat het op ons bord komt.’