Supermarkten die geld gestoken hebben in horeca-achtige elementen zien dat nog niet terug in een hogere omzet. Dat blijkt uit een jaarlijkse vergelijking (Bureau Marshoek) op basis van daadwerkelijke cijfers van ruim 200 supermarkten
Ondernemers van grotere formules hebben hun supermarkt her en der uitgebreid met horeca service. Zo opende in Arnhem onlangs een supermarkt zelfs een complete horeca-afdeling. Klanten kunnen voor in de winkel al broodjes bestellen die ter plekke worden bereid. Vervolgens kunnen ze dit in een apart, gezellig zitgedeelte nuttigen. Zo wil de ondernemer inspelen op veranderende behoeften van klanten.
De onderzoeker noemt het ondertussen opmerkelijk dat supers met een omzet van boven de € 250.000 het niet veel beter hebben gedaan dan de markt. ‘In die groep zijn nieuwe vormen van service toegevoegd op het gebied van foodexperience en dus met horeca elementen. Je zou verwachten dat dit een gunstig effect heeft op het versaandeel en daarmee op de totale omzet. Maar dat is nog niet terug te zien in de omzetvergelijkingen. Het versaandeel komt niet in beweging. Wellicht is het er nog wat vroeg voor.”
Vlees.nl
Vlees.nl is gek op trends en marktconcepten.