Supermarkten hebben in 2013 hun marktaandeel in de foodsector zien groeien ten koste van onder meer foodspeciaalzaken. Consumenten spendeerden vorig jaar in totaal 57 miljard euro aan eten en drinken. Iets meer dan helft (51,5 procent) daarvan wordt uitgegeven in supermarkten.
In 2012 was dat nog iets minder dan de helft. Foodspeciaalzaken zagen hun aandeel dalen van 18,5 procent naar 17,8 procent. Bij spelers in de foodservice nam het marktaandeel af van 31,7 procent naar 30,7 procent.
Nederlanders besparen op hun uitgaven door minder buiten de deur te eten. Ruim een op de vijf consumenten kookt zelf en kiest daarbij voor luxeproducten uit de supermarkt. Een op de drie shoppers bezuinigt door minder of minder vaak bij speciaalzaken te kopen.
De supermarktomzet steeg volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in 2013 met anderhalf procent naar 34,2 miljard euro. Voor dit jaar verwacht de brancheorganisatie een groei van ruim een procent, aldus voorzitter Bert Roetert. Het is volgens hem voor supermarkten een uitdaging om de klant te verleiden. “Het vergt veel van onze branche om de prijsbewuste consument weer bereid te vinden voor kwaliteit en service een redelijke prijs te betalen.”