Ondanks de hoge dichtheid aan supermarkten zijn er in Nederlandse steden ook nog veel etnische winkels. Dat komt volgens marktonderzoeker Ahmed Ait Moha van bureau Motivaction, omdat er geen goede match is tussen een betrekkelijk nieuwe vraag en het traditionele supermarktaanbod.
Ondanks de veranderende samenleving houden supermarktformules vast aan hun traditionele koers. Ondertussen kopen Turken en Marokkanen de helft van de boodschappen buiten de supermarkt, in etnische winkels of op de markt. Bij Surinamers is dat een kwart en bij Polen zelfs driekwart. Omdat deze groepen vaak ook grotere gezinnen hebben, laat de retail volgens Motivaction een miljoenenmarkt liggen.
Volgens Ait Moha sluit het productaanbod in de Nederlandse super onvoldoende aan bij de behoeften. ‘Turken en Marokkanen houden niet van voorverpakt, maar willen verse producten ruiken en ervaren.’
De marktonderzoeker wijst erop dat er in Nederland concentraties zijn in wijken met bepaalde bevolkingsgroepen. Wat amper gebeurt, is dat het assortiment wordt afgestemd op de vraag in die specifieke wijk. Als je dat wel doet, kun je de markt dus beter bedienen’.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie lees je in ons themadossier trends in vlees.