De omzetten van halal vlees en vleeswaren in de supermarkten zijn het afgelopen jaar enorm gegroeid. Vlees nam met 69% toe en vleeswaren met 23% ten opzichte van het jaar ervoor. Was de omzet van halal vleeswaren vorig jaar zo’n €3.8 miljoen, dat is dit jaar boven de € 5 miljoen uitgekomen, zo heeft onderzoeksbureau IRI uitgerekend.
Volumegroei en koopkracht
Bij vlees is de groei procentueel nog groter. Vorig jaar ging voor zo’n € 700.000 halal vlees over de kassabanden, dat is nu opgelopen naar bijna €1.2 miljoen.
De trend is volgens IRI opvallend. Het onderzoeksbureau meldt dat het niet alleen gaat om een groei door hogere prijzen, maar ook om echte groei in de hoeveelheden. ‘De derde generatie moslims is kapitaalkrachtiger dan hun ouders en grootouders. Zij gaan vaker naar de reguliere supermarkten in plaats van een speciaalzaak’, stelt IRI. Het betreft wel een relatief klein segment en het gaat om een totale groei van €1,2 miljoen op jaarbasis.
Halal Beurs
De groei van halal was ook te zien op de derde internationale Halal Beurs, die vorige week in Eindhoven werd gehouden. De groeiende moslimgemeenschap koopt ook halal make-up, koffie en bier.
Bron: Distrifood, Vleesmagazine