Consumenten geven steeds meer voorkeur aan vlees met een goede reputatie op het gebied van het maatschappelijk verantwoord produceren. Volgens de Vion Consumer Monitor maakt het de consument niet uit of dit vlees gekocht wordt bij een full service supermarkt, een discounter, of bij een landelijke of een regionale formule. Varkensvlees wordt gezien als het meest veelzijdige stukje vlees.
Uit onderzoek (GfK) onder ruim 2.500 huishoudens blijkt een meerderheid van de ondervraagden vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding te vinden.
Het is niet meer voor iedereen een vanzelfsprekendheid om het (bijna) dagelijks op het menu te zetten. Als de consument kiest voor vlees, kiest ze steeds vaker voor kwaliteit. In de ogen van de consument staan biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk garant voor kwaliteit. Deze groeien in populariteit en mensen zouden bereid zijn om hier meer voor te betalen.
Een ruime meerderheid (60%) van de consumenten vindt Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit. Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden. Consumenten willen ook steeds vaker meer betalen voor vlees uit Nederland.
Uit de Vion Consumer Monitor blijkt tevens dat in de ogen van de consument niet kip, maar varkensvlees het meest veelzijdige stukje vlees is. Het is makkelijk te bereiden en er is een zeer gevarieerd aanbod van producten.
Vlees.nl
Algemene achtergrondinformatie over varkensvlees leest u in onze rubrieken, bijvoorbeeld over de concepten en trends; verder bieden we op Vlees.nl veel recepten met varkensvlees.