Voedingsspeciaalzaken verloren afgelopen jaren omzet aan supermarkten. De winkels zitten in volumes nog 29% onder het niveau van voor de crisis. Supermarkten zitten daar inmiddels 9,5% boven. Toch hebben de speciaalzaken bestaansrecht. In een onderzoek (PanelWizard voor ABN AMRO) zegt 79% van de consumenten dat specialisten belangrijk zijn voor de aantrekkingskracht van een winkelgebied. Voor de oudere generatie gaat naar een speciaalzaak. Driekwart zegt te willen betalen voor meer kwaliteit en ambachtelijke producten.
Omdat supermarkten steeds meer inzetten op vers en beleving, raakten speciaalzaken een deel van hun onderscheidend vermogen kwijt. Bovendien was de consument in de crisisjaren nog prijs-bewuster. Afgelopen 12 jaar verdwenen ruim 900 slagers, meer dan 600 groente- en fruitwinkeIs en bijna 500 bakkers.
Kwaliteit
De belangrijkste reden om speciaalzaken, zoals de slager, te bezoeken blijkt de kwaliteit, de ambachtelijkheid of het inkopen voor een speciale gelegenheid. Hier kunnen de speciaalzaken op inspelen. Het is eveneens belangrijk om oudere doelgroepen aan te spreken. In de leeftijd boven de 40 jaar koopt 39% van de consumenten tenmisnte één keer per week iets bij een voedingsspeciaalzaak. Verder blijkt dat vooral de 60-plussers service en persoonlijke benadering belangrijk vinden.
Ook kansen bij jongeren
De bezoekfrequentie van jongeren tussen 16 en 29 jaar aan de voedingsspeciaalzaak ligt een stuk lager. Maar ook in deze leeftijdscategorie zijn de bezoekers bereid om extra te betalen voor een product bij een speciaalzaak. Een deel van de jongeren ziet voeding als onderdeel van hun identiteit. Gerechten worden gefotografeerd en gedeeld. Ook wordt vaker gelet op de herkomst van de voeding.
Zie voor meer informatie de Sector Update – Foodretail op de site van ABN AMRO.